تبلیغات
تدوین حرفه ای فیلم - تاریخ سینما درس اول

تاریخ سینمای ایران و جهان


نخستین خاستگاهای سینما


خاستگاه اول


نقاشیهای غارهای التامیرا (اسپانیا) لاسکو (فرانسه)


انسانهای ساکن این دو غار آتش روشن می کردند وبعد سایه های اجسام و حیوانات یا انسانهای روی دیوار را نقاشی می
کردند
نقاشیهای غار آلتامیرا که یکی از بهترین نقاشیهای ماقبل تاریخ به شمار می روند در سال ۱۸۷۹ در شمال اسپانیا کشف شدند
باستان شناسان اسپانیایی بر روی دیوار غاری واقع در کشورهای باسک در شمال اسپانیا طرحهایی را کشف کردند که به دست انسانهای ماقبل تاریخ از اسبها کشیده شده اند
.

طرح که به رنگ قرمز بر روی دیوار غار“آسکوندوواقع در کشورهای باسک در شمال اسپانیا کشف شده اند قدمتی برابر
با نقاشیهای معروف غارهای “آلتامیرا” دارند
.
نقاشیهای غار آلتامیرا که یکی از بهترین نقاشیهای ماقبل تاریخ به شمار می روند در سال ۱۸۷۹ در شمال اسپانیا کشف شدند.براساس گزارش ال پائیس، این نقاشیهای ۲۵ هزار ساله که به دست انسانهای مقابل تاریخ کشیده شده اند و به صورت اتفاقی کشف
شدند دستهای انسان و بدن اسبها را به تصویر کشیده اند
.

غار لاسکو :در سال 1941 میلادی در غار لاسکوی فرانسه بطور اتفاقی آثاری پیدا شد که بعدها یکی از با ارزش ترین آثار هنری پیش از تاریخ لقب گرفت . در اعماق این غار شکارچیان نقاش آن زمان بر روی دیوار تصاویر حیوانی چون ماموت – گاو وحشی – بسیار زیبا آهو اسب گرگ نقاشی کرده بودند

خاستگاه دوم


نقاشی های لئوناردو داوینچی


در قرن یازدهم حسن ابن هیثم (دانشمند ایرانی  مسلمان اهل بصره)کسی بود که برای اولین بار در جهان عدسی را اختراع کرد و از اتاقک تاریک برای دیدن ستاره ها و مطالعه خسوف و کسوف استفاده کرد که عبارت بود از جعبه یا اتاقکی که فقط بر روی یکی از سطوح آن روزنه ای ریز تعبیه می شد نور از روزنه عبور کرده تصویری نسبتاً واضح اما وارونه بر روی سطح مقابل تشکیل می داد.اگر قطر روزنی ریزتر از حد معمول بود شعاعهای نور در محل روزنه دچار تفرق و در صورتی که قطر روزنه بیشتر بود نقاط نور تداخل کرده تصویری
ناواضح به دست می آمد.

این وسیله طی جنگهای صلیبی به اروپا راه یافت لئوناردو داوینچی ضمن شرح خواص اتاقک تاریک آن را کامرا ابسکورا نامگذاری کرد و روزنه ریز آن راپین … نامید. نقاشان صفحه ای را روی سطح مقابل روزنه نصب کرده تصویری که بر روی آن شکل گرفته بود ترسیم می کردند. آن تصویر بسیار واقعی و از پرسپکتیو صحیحی برخوردار بود.

اصل و منشا عکاسی به زمان رنسانس و طرح اتاق تاریک ( Camera Obscura ) لئوناردو داوینچی (
Leonardo Da Vin ) بر می گردد. اتاق تاریکی که توسط لئوناردو داوینچی ساخته شد ، در واقع اتاقکی بود که بر روی یکی از
دیوارهای آن روزنه ای وجود داشت.


 در سال1550 م ژروم کاردان (کاردانو) به اتاق تاریک داوینچی عدسی را اضافه
کرد


پس از آن اتاق تاریک در ابعادی کوچکتر به نحوی ساخته شد که یک آینه در داخل اتاق تاریک قرار داشت و تصویر را به بالا منعکس می کرد و فرد می توانست آن را روی کاغذ آغشته به روغن (کالک) طراحی کند بعد به جای پرده ی  که تصویر روی آن تشکیل می شد از متریالی از نقره استفاده کردند


 

ادوارد مایبریج1877

برای اولین بار او توانست با 11دوربین یورتمه رفتن اسب را ثبت کند ولی هنوز تصویر پویا نبود


 

اصول اپتیک


1) 
دوام بصری :


تداوم دید یا دوام بصری از ویژگی های ارگانیک چشم انسان است . ما تصور می کنیم
حرکت روان و کاملا پیوسته ای را روی پرده تماشا می کنیم ، حال آن که در واقع شاهد
قسمت های کوتاه ، نامنظم و غیر پیوسته ای هستیم که به واسطه همین ویژگی چشممان یعنی
تداوم دید آن ها را به طور مداوم می بینیاین پدیده پیش ازاین نزد مصریان باستان شناخته شده بود ، اما کسی که این پدیده را برای نخستین بار به صورت علمی تشریح کرد

پیتر مارک رژه ( Peter Mark Roget )
نام داشت. او در سال 1824اعلام کرد که مغز
انسان تصویری را که بر شبکیه چشمش می افتد تا زمانی حدود یک بیستم تا یک پنجم ثانیه
، پس از کنار رفتن تصویر از مقابل چشم همچنان حفظ می کند.در غیر این صورت ما می
توانستیم از صدها بار پلک زدنمان در طول روز آگاهی بیابیم .ذهن هیچ تصوری از پلک
زدن ندارد زیرا با این که پلک در مدت کمتر از یک ثانیه روی چشم را می پوشاند ، در
همین حال تجسمات پیش از پلک محفوظ مانده اند.








بعد از انتشار نظریه رژه
بلافاصله دانشمندان تمام دنیا فرضیه او را به آزمایش گذاشتند. وسایلی که به کاربردند بیشتر به اسباب بازی بچه ها شباهت داشت. این وسایل عبارت بودند از صفحات وسکه های گردان ، دفترچه ای پر از تصویر که صفحات آن را به سرعت ورق می زدند و ...ولی همه آن ها به سرعت گفته رژه را تایید کردند. در واقع تکنیک فیلم برداری نیز برروی همین پدیده استوار شده است. دوربین فیلم برداری یک کادر را در یک زمان فیلم برداری می کند. هر کادر شامل یک عکس واحد بی حرکت است. شاتر دوربین برای ضبط یک تصویر بر روی فیلم 30/1 ثانیه باز نگاه داشته می شود. این شاتر 16 تصویر ( برابر سرعت فیلم های صامت ) مشابه را در هر ثانیه می گیرد. پس به این ترتیب دراین گونه فیلم ها هر ثانیه از فیلمی که نمایش داده می شود تنها شامل 30/16 ثانیه از حرکتی است که در معرض دید قرار داده شده است و 30/14ثانیه آن تاریکی بین کادرهاست. به
هنگام تماشا ، یک ثانیه فیلم به صورت خط ممتدی به نظر می رسد که در واقع خطی است غیر ممتد و این تداوم دید یا دوام بصری است که باعث پرشدن فضاهای خالی می شود.

توماتروپ:ین لغت در زبان یونانی به معنای چرخش جادوئی است و در اینجا ، یک وسیله اسباب بازی قدیمی است که بر اساس پدیده ثبات دید ساخته شده ، به این ترتیب که دو طرح در دو طرف صفحه ای مدور ترسیم می شود و در هنگام چرخش سریع صفحه توسط دو نخ ، یک تصویر ترکیبی به نظر بیننده می رسد.



 

2 )پدیده ی فای:این پدیده در سال 1912 توسط ، مارکس ورتایمر (Marx Vertimer) مورد مطالعه قرار گرفت وهمان چیزی است که موجب می شود ما پره های یک پنکه در حال حرکت را مانند تیغه ای واحد و مدور ببینیم ، یا پره های رنگارنگ یک چرخ گردان را به صورت تک رنگی آمیخته در نظر آوریم. در واقع این پدیده است که به کمک تداوم دید توهم حرکت را ایجاد می کند، به این ترتیب که اگر تصاویر ساکن 12 تا24 بار در ثانیه پشت سر هم بیایند ، آن ها را همچون تصاویر متحرک می انگاریم.


 

بنابراین دو ویژگی دوام بصری و پدیده فای بصورت مشترک مجب می شوند که ما عبور تصاویر ساکن
را اما پشت سر هم را همچون یک حرکت نامقطع ببینیم






برچسب ها: تاریخ سینما درس اول،  

تاریخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391 | 04:59 ب.ظ | نویسنده : محمد غفاری | نظرات

  • ریه | وبلاگ شخصی | بن تن