تبلیغات
تدوین حرفه ای فیلم - آشنایی با مکاتب هنری=== 1-مکتب امپرسیونیسم - Impressionism===

.::آشنایی با مکتب امپرسیونیسم - Impressionism::.

دریافتگری یا امپرسیونیسم شیوه هنری گروه بزرگی از نگارگران آزاداندیش

و نوآور فرانسه در نیمه دوم سده نوزدهم بود که بزودی جهانگیر شد.

این شیوه مبتنی است بر نشان دادن دریافت و برداشت
مستقیم هنرمند از دیده‌های زودگذر با به کار بردن لخته رنگ‌های تجزیه شده و
تابناک برای نمایش لرزش‌های نور خورشید. در این روش اصول مکتبی طراحی دقیق و
سایه روشن کاری و
ژرفانمایی (پرسپکتیو) فنی و ترکیب بندی متعادل و معمارانه رعایت نمی‌شود.

شیوه دریافتگری به عنوان انجمنی خصوصی از سوی گروهی از هنرمندان ساکن پاریس آغاز شد

و این انجمن در سال۱۸۷۴ به نمایش همگانی آثار خود پرداخت.

نام این جنبش از نام یک نقاشی از کلود مونه به نام دریافتی از طلوع آفتاب (به فرانسوی:
Impression, soleil levant)‏ گرفته شده‌است.

نام امپرسیونیسم را نقادی به نام لویی لِروی در یک نقد هجوآمیز ساخت.
دریافتگری همچنین نام نهضتی در موسیقی است.


در این سبک نقاشان از ضربات «شکسته» و کوتاه قلم مو اغشته به رنگهای خالص و
نامخلوط به جای ترکیب‌های ظریف رنگها استفاده می‌کنند. مثلا، به جای ترکیب رنگهای
ابی و زرد برای تولید سبز انها دو رنگ ابی و زرد را مخلوط نشده بروی بوم قرار
می‌دهند تا رنگها «حس» رنگ سبز را در نظر بیننده به وجود بیاورد. انها در
نقاشی صحنه‌های زندگی مدرن در عوض جزئیات، تأثیرات کلی واضح را نشان
می‌دهند.

در بهار 1874 گروهی از هنرمندان فرانسوی تحت نام " انجمن هنرمندان گمنام " متشکل از
نقاشان  ، مجسمه سازان ، حکاکان و ... گرد هم آمدند . آنان یک استودیوی عکاسی
را برای نمایش  آثارشان اجاره کردند و آثار خود را به معرض دید عموم نهادند .
با این کار آنها  ناآگاهانه خصمانه ترین و شدیدترین واکنش ها را که تا آن هنگام
، دنیای هنری پاریس  با آن مواجه شده بود برانگیختند و این خود به الگویی برای
دستورالعمل تقریباً تمامی  ایده های هنری طی پنجاه سال بعدش بدل شد .

طی سده ی  نوزدهم رابطه ی بین هنرمند و جامعه به طور روز افزونی تصنعی می شد ، تا این
که  سرانجام در همین نمایشگاه آثار امپرسیونیست ها به نقطه ی گسست خود رسید .
حال در  اینجا به تشریح اهداف و نیز سیر حوادثی می پردازیم که به شکل گیری
امپرسیونیسم که  حقیقتاٌ نخستین جنبش مدرن هنری محسوب می شود منجر شد .

تعریف :امپرسیونیسم صرفاٌ یک سبک نقاشی نبود ، بلکه رویکرد نوینی به زندگی و هنر بود ؛
 همین رویکرد آغاز هنر مدرن را مشخص می سازد . آثار نقاشی امپرسیونیست ها ثبت
 تغییرات گذرا و ناپایدار در طبیعت بود . این هنرمندان با اشراف به این که واقعیت
فرایند پیشرفت و تغییر مداوم است ، با این دوگانگی و تناقض مواجه شدند
که پذیرش استانداردهای زیبایی شناختی فرهنگستانی فرانسه که کیفیت تغییر ناپذیر
هنر کلاسیک را  مقدس می شمرد با تمایل امپرسیونیست ها در تبعیت از منطق جستجو
برای دگرگونی در تضاد  بود و از این رو انزوایشان را از جامعه به همراه داشت .




طبقه بندی: تحقیقات دانشجویان،  آشنایی با مکاتب هنری، 

تاریخ : دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 | 06:18 ب.ظ | نویسنده : محمد غفاری | نظرات

  • ریه | وبلاگ شخصی | بن تن